Het gebruik van synthetische vitaminen heeft de laatste jaren een enorme vlucht genomen. Of het nu is vanwege een druk leven of verkeerde of ongezonde voeding, feit is dat veel mensen onvoldoende vitaminen langs ‘natuurlijke’ weg binnenkrijgen. De pharmaceutische industrie heeft daar slim op ingehaakt en overspoelt de markt met duizend en één vitaminesupplementen. Maar hoe goed of slecht zijn deze nu eigenlijk?

 

Supplementen bevatten meer dan alleen vitaminen

Eet je te weinig verse groenten en of fruit, dan is het raadzaam om je dieet aan te vullen met extra vitaminen en mineralen. En niets is gemakkelijker dan een vitaminesupplement halen bij de drogist. Maar let op: in veel synthetische supplementen zit meer dan alleen vitaminen.

 

Vaak bevatten de supplementen kleurstoffen om ze er aantrekkelijker uit te laten zien. Hoewel deze kleurstoffen zijn goedgekeurd door onder andere de Amerikaanse FDA, zijn er toch vraagtekens te zetten bij de onschuldigheid ervan. Een voorbeeld hiervan is Rood #40, wat geassocieerd wordt met hyperactiviteit. Niet voor niets vereisen Europese wetten dat de producenten van dit soort supplementen ze voorzien van een waarschuwing.

 

Een ander toevoeging of ‘filler’ in veel supplementen zijn zgn. transvetten zoals soja olie. Het is genoegzaam bekend dat transvetten zorgen voor een stijging van LDL ofwel ‘slecht’ cholesterol. Consumptie hiervan verhoogt dus het risico op hart- en vaatziekten.

 

Er zijn nog diverse andere gevaarlijke stoffen die vaak in de supplementen voorkomen. Zo bevatten visolie capsules niet zelden PCB’s, omdat die worden opgenomen in het vet van vissen. Talkpoeder (ja, je leest het goed) wordt vaak gebruikt om voeding witter te maken en wordt geassocieerd met long- en darmproblemen. En voor titamnium dioxide geldt hetzelfde: een kleurstof die problemen met darmen, nieren en het immuunsysteem kan veroorzaken.

 

Risico’s van te hoge doses vitaminen

Een heel ander probleem is dat synthetische vitaminen vaak zeer hoge doses vitaminen bevatten. Er is bijvoorbeeld onderzoekgedaan naar de risico’ van de inname van te veel vitamine C. Extreem hoge doses vitamine C kunnen tot spijsverteringsproblemen leiden. Sommige mensen kunnen ook te kampen krijgen met een te hoog ijzergehalte of nierstenen.

 

Ook van een overmatige consumptie van vitamine B6 is bekend dat het tot nare verschijnselen kan leiden. Niet zelden bevatten supplementen een zeer hoge dosis B6. Volgens het Bijwerkingen Centrum Larebkan dit leiden tot neuropathie. Deze aandoening kan gevoelloosheid, tintelingen of ernstige zenuwpijn in handen en voeten veroorzaken.

 

Van vitamine D is bekend dat veel mensen er te weinig van hebben, door tekort aan zonlicht en te lage consumptie van vette vis. Maar een te hoge dosis vitamine D kan leiden tot buikpijn, obstipatie, diarree en zelfs nierfalen.

 

Verstandig omgaan met vitaminen

Natuurlijk kun je het beste een gezond en uitgebalanceerd dieet volgen waarin voldoende fruit en groenten zijn opgenomen. Lukt dit niet en krijg je te weinig vitaminen via je dagelijks voedsel binnen, wees dan voorzichtig met de inname van supplementen. Het veiligst is om volledig natuurlijke supplementen te gebruiken zoals Healthcaps. Dan weet je zeker dat er geen nare toevoegingen in zitten. En let ook op dat je de inname van vitaminen niet overdrijft. Het Vitamine Informatie Bureau heeft een helder overzichtvan wat je dagelijks nodig hebt.

We praten met Joyce van Assen, oprichtster van New You, Food & Coaching over haar werk en haar visie op Healthcaps. Joyce is voedingscoach en sportinstructeur.

  • Kun je iets zeggen over je achtergrond?

Ik ben afgestudeerd analist moleculaire plantenbiologie (HBO), maar merkte al gauw dat het werk te eenzaam was. Bezig zijn met het verbeteren van plantensoorten (zoals groenten en fruit) is erg mooi, maar ik wilde graag meer met mensen bezig zijn. Dit was de reden om mijn eigen bedrijf te starten. Ik heb o.a. de volgende opleidingen afgerond: Orthomoleculaire voeding, leefstijl en preventie adviseur, Fitvak A en obesitas, eetverslaving en gedragsverandering.

Vanuit mijn bedrijf begeleid ik mensen naar een gezondere levensstijl. Dit doe ik door ze te coachen om langdurig gezonder te gaan eten. Geen gekke dingen maar simpel gezondere keuzes maken.

  • Wat is voedingscoaching precies?

De coaching op voeding die ik aanbied, is aan de ene kant kennisdeling en inzicht geven in de producten die men eet. Dus wat zit er nu eigenlijk in welke producten en hoe kun je deze vervangen door gezondere ingrediënten. En aan de andere kant ook het overall beeld: wat zijn kilocalorieën, eiwitten, koolhydraten, vetten, vitamines en mineralen en wat is hun functie/nut in het lichaam. Wat gebeurt er wanneer je daar enkele van mist?

  • Hoe is de relatie voeding-sport in je werk?

Omdat ik ook als sportinstructeur werk, heb ik veel kennis van beweging en daarnaast heb ik een specialisatie in sportvoeding. In alle coachingstrajecten kijk ik naar de beweging van de cliënt en of de voeding daarop afgestemd moet worden. En coach ik zo nodig om meer te bewegen.

  • Wat maakt jouw aanpak anders dan andere?

Mijn coaching focust zich op de algehele levensstijl. Ik kijk naar voeding, beweging, stress, slaap, werk en ontspanning. Hierdoor kunnen mijn cliënten op alle vlakken meer bewuste keuzes maken en niet enkel op één gebied. Ik heb een holistische aanpak, het een kan niet zonder het ander.

  • Hoe is de relatie van fytonutriënten met vitaminen en gezonde voeding?

In het huidige voedingspatroon van veel Nederlanders (en Westeuropeanen) zitten veel te weinig vitamines, mineralen en fytonutriënten. Dit komt doordat we te weinig groenten en fruit eten en weinig kruiden gebruiken. En per stuk bevatten deze etenswaren ook nog minder voedingsstoffen.

Fytonutriënten zijn stofjes die voorkomen in planten (groenten, fruit, kruiden, specerijen en granen), de bekendste zijn vitamines en mineralen maar ook lycopeën (rode tomaat) en betacaroteen (oranje kleur van de wortel). Deze stoffen leveren een positieve bijdrage aan onze gezondheid. Hierom alleen al is het goed om meer groentes binnen te krijgen dan alleen de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid van het Voedingscentrum.

Er zijn verschillende groepen fytonutriënten: carotenoïden, fenolen, alkaloïden, stikstof bevattende verbindingen en organische zwavelverbindingen. Inmiddels zijn er meer dan 5000 verschillende fytonutriënten geïdentificeerd, maar er zijn nog veel meer. Deze stoffen hebben geen directe invloed qua groei en zijn niet noodzakelijk, maar hebben wel enorm positieve effecten.

  • Wat is je kijk op Healthcaps en hoe passen deze in jouw aanpak?

In een tijd waar veel mensen weinig groenten eten vanwege tijdgebrek of deze niet lekker vinden, zijn de Healthcaps een goede bijdrage/aanvulling om toch voldoende vitamines en mineralen binnen te krijgen. Daarnaast bieden ze ook nog een aanvulling in omega 3. Dus ik vind het een prima initiatief.

5.0 01

Barbara Ganseman is voedingsdeskundige orthomoleculair therapeut en oprichtster van Health Sense Amsterdam. We vroegen haar naar haar ervaringen op het gebied van gezond eten en de relatie met Healthcaps.
• Wat leidde ertoe dat je dit werk ging doen?
Ik zocht naar antwoorden op mijn vragen over voeding en gezondheid. Dat leidde ertoe dat ik allerlei cursussen deed, onder andere aan het Institute for Integrative Nutrition in de VS. Zo vergaarde ik kennis over bijvoorbeeld holistische voedingsleer en lifestylecoaching. Zo kan ik mijn cliënten helpen met het maken van verantwoorde voedings- en lifestylekeuzes, rekening houden met hun eigen voorkeuren.
• Wat maakt jouw aanpak bijzonder?
Ik specialiseer me in vermoeidheidsklachten en maag/darmproblemen. Daarbij hanteer ik een holistische aanpak, dus niet alleen de fysieke kant maar ook de mentale aspecten. Dit kan bijvoorbeeld de vorm krijgen van lifestyle coaching. Het begint vaak met vragen over gewicht, maar dikwijls is de werkelijke oorzaak anders, of dat nu fysiek of mentaal is.
Ik vraag mijn cliënten een voedingsdagboek bij te houden, dat is de basis voor een analyse van hun dieet en de aanpassingen die we daarop gaan maken. Verder is het aardig op te merken dat de meeste (70%) van mijn cliënten mannen zijn, anders dan je misschien zou verwachten.
• Je hanteert het begrip ‘functional nutrition’, wat is dat?
Dit gaat over voedingsstoffen als medicijn. Bij bepaalde aandoeningen helpt het om extra voedsingsstoffen toe te voegen. Mensen zonder klachten krijgen in principe voldoende vitaminen en mineralen via hun voeding. Maar mensen met bijvoorbeeld vermoeidheidsklachten of gewrichtspijnen kunnen baat hebben bij extra functionele voedingsstoffen.
Er is veel onderzoek gedaan naar de helende werking van specifieke voedingsmiddelen. Zo zijn cranberries bijvoorbeeld een bewezen hulpmiddel om een blaasontsteking te bestrijden.
• Wat vind je van Healthcaps?
Een erg mooi product met een heel smaakvolle verpakking. Weliswaar heb je geen extra vitaminen nodig met een uitgebalanceerd dieet, maar veel mensen die bij mij komen hebben juist problemen daarmee. Ze hebben te weinig tijd voor koken en een ongezonde leefstijl. Bovendien is ons voedsel niet meer wat het was, veel voeding heeft bewerkingen ondergaan waardoor het essentiële ingrediënten mist.
Daarom kunnen Healthcaps een goede aanvulling zijn, zeker voor mensen die weinig tijd hebben om gezond te eten en te bewegen. Wat ook leuk is, is dat er verschillende typen Healthcaps zijn.

Linda de Pagter is voedingsdeskundige en oprichtster van SlimLin. We vroegen haar naar haar ervaringen met voeding en gezondheid en de relatie met Healthcaps.

  • Kun je iets zeggen over jouw achtergrond en SlimLin?

In het verleden werkte ik als accountmanager in de IT. Ik had nauwelijks tijd om gezond te eten en rookte als een ketter. Ik had veel lichamelijke klachten en besloot dat het genoeg was. Toen ik stopte met roken kwam ik veel kilo’s aan. Het was het lastig om een dieet te vinden dat bij me paste. Ik besloot me te verdiepen in voeding en gezondheid en zo ontstond SlimLin. Inmiddels heb ik ruim 20 jaar kennis en ervaring op het gebied van voeding en gezondheid. Ik ben auteur van het boek “Waarom je dik en ziek wordt van diëten“, waarin ik mijn kennis deel met anderen. Daarnaast geef ik workshops, trainingen en coach ik mensen 1 op 1 naar een gelukkig en gezond leven.

  • Wat onderscheidt jouw aanpak van anderen?

Ik vind het belangrijk om dingen zo simpel mogelijk te maken. Mensen hebben in hun leven al meer stress dan goed voor ze is. Een gezonde leefstijl nastreven, moet niet tot méér stress leiden. Als je niet van koken houdt, dan moet het bereiden van maaltijden simpel en snel zijn. De maaltijden moeten wel natuurlijk zijn. In mijn keuken vind je geen kunstmatige ingrediënten en alles is onbespoten.

Daarnaast focus ik op dingen die mensen leuk vinden om te doen en lekker vinden om te eten. Doe bijvoorbeeld een sport die je leuk vindt, anders haak je absoluut af. Hou je niet van sporten, maar speel je wel graag met je kinderenbijvoorbeeld, dan is een speurtocht in het bos ook prima als beweging. Voor voeding geldt hetzelfde: eet geen dingen die je niet lekker vindt, want dat is op de lange termijn niet vol te houden. Voor bijna allegerechtenis een gezonde en voedzame variant te vinden, dus ik zoek samen met mensen naar een voedingspatroon waar ze blij van worden.

  • Hoe raakte je betrokken bij Healthcaps?

Dat is precies waarom ik Healthcaps zo leuk vind. Het is de alternatieve manier om het goede uit groenten en fruit binnen te krijgen. Ik kom regelmatig mensen tegen die groenten niet te eten vinden. Ik kan ze wel leren om lekkere soepen te maken, of groenten te verwerken in lekkere zoete smoothies of gepureerd als basis voor een pastasaus. In de praktijk eten ze vaak toch te weinig groenten om aan hundagelijkse hoeveelheid vitamines en mineralen te komen.

Ik kwam Johan de Jong tegen op een training en we raakten aan de praat over Healthcaps. Ik vertelde over mijn boek en hoe ik mensen help hun voeding weer voedzaam te maken. Voor mij was Healthcaps het antwoord op vragen van mijn cliënten. We besloten te gaan samenwerken om het aanbod zo goed mogelijk af te stemmen op de behoeften van de mensen.

  • Wat vind je van het Healthcaps concept?

Als je nagaat dat bijna iedereen in meer of mindere maten ondervoed is door gebrek aan voedingsstoffen, dan begrijp je hoe enthousiast ik ben over dit product. Met een paar simpele capsules kan iedereen zichzelf weer voeden in plaats van alleen maar vullen.

Tegenwoordig is voeding voornamelijk vulling. Dat betekent dat het lichaam structureel voedingsstoffen mist om lichaamsfuncties goed te kunnen uitvoeren. Het blijft dan net zo lang vragen totdat het krijgt wat het nodig heeft. Maar als je niet weet waar je lichaam om vraagt, kun je het ook niet aanbieden.

  • Hoe passen Healthcaps in jouw visie/aanpak van gezond leven?

Ik beveel Healthcaps aan bij mijn cliënten, met name mensen die een vitamine boost nodig hebben. Synthetische vitamines bemoeilijken de opname van vitamines uit groenten en fruit. Dat kan uiteindelijk tot nog meer problemen leiden. Dus als je een supplement wilt gebruiken, neem dan een natuurlijke variant. Daarom zijn die capsules fantastisch. En ze zijn ook handig voor dagen waarop je even niet gezond kunt eten. Omdat ze zo puur natuur zijn, passen ze compleet bijmijn visie.

Voedingssupplementen, zoals Healthcaps, zijn gebonden aan Nederlandse en Europese wet- en regelgeving. Allereerst: supplementen, zoals onze capsules, zijn altijd bedoeld als aanvulling op het dagelijks eten. De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) verwoordt het zo: “Een voedingssupplement is een product dat is bedoeld als aanvulling op de normale voeding en een geconcentreerde bron van vitaminen en mineralen of andere bioactieve stoffen vormt.” Voor supplementen, zoals capsules, staan er regels in het Warenwetbesluit Voedingssupplementen.

Voedingsstoffen horen in een voedingssupplement

In een voedingssupplement horen voedingsstoffen thuis, vindt de Nederlandse overheid. Het gaat dan om microvoedingsstoffen, ook wel vitaminen of mineralen genoemd, of andere stoffen met een voedingskundig of fysiologisch effect, zo verplicht het Warenwetbesluit Voedingssupplementen. Dat besluit verplicht ook dat op de verpakking van Nederlandse supplementen staat dat het supplement geen vervanging is voor de dagelijkse voeding. Op diezelfde verpakking moet ook iets staan over de gevolgen van een eventuele overschrijding van de aanbevolen hoeveelheid. De Nederlandse wet verplicht ook dat de hoeveelheid voedingsstoffen altijd in getalvorm op de verpakking van het supplement moet staan.

Ook de EU stelt regels aan voedingssupplementen

Een Europese richtlijn uit 2002 is het verlengde van het Nederlandse Warenwetbesluit Voedingssupplementen. In deze richtlijn, doelstellingen voor elke Europese lidstaat, staat wat nodig is om “consumenten te beschermen tegen potentiële gezondheidsrisico’s en om ervoor te zorgen dat de voedingssupplementen niet vergezeld gaan van misleidende informatie.” Zo staat in de richtlijn een lijst met vitaminen en mineralen, want, zegt de EU: “Alleen vitaminen en mineralen die normaal in de voeding voorkomen, en als onderdeel daarvan worden geconsumeerd, dienen als ingrediënt van voedingssupplementen te worden toegestaan, al betekent dit niet dat hun aanwezigheid daarin nodig is.” Geadviseerde vitaminen en mineralen door de EU zijn onder meer vitamine A, D, E en K en de mineralen magnesium, zink en ijzer.

Voedingssupplementen vallen onder goedkoop btw-tarief

Voedingssupplementen, zoals Healthcaps, vallen in Nederland onder het goedkope btw-tarief: 6 procent. Dat tarief geldt voor producten met vitaminen en mineralen, om kruidenpreparaten, vezeltabletten, vermageringsproducten en niet-wetenschappelijk onderbouwde preparaten van homeopaten. Wie preparaten koopt die door homeopaten zelf zijn gemaakt, betaalt 21 procent btw, omdat deze producten veelal niet voldoen aan de Warenwetgeving.

Levertraan, het is een ingrediënt in zes van onze zeven capsules. Veel volwassenen kennen het als supplement als iets dat zij vroeger van hun ouders op een lepel kregen. Toen een donkerkleurige olie met een vreemde smaak en visgeur, en veel vieze gezichten, tegenwoordig een kleurloze of lichtgele olie met een veel neutralere smaak en reuk. Dat is het resultaat van een verbeterd productieproces. Allereerst: levertraan komt uit de lever van de kabeljauw en vissen uit de kabeljauwfamilie en niet, zoals veel mensen denken, uit de walvis. Het is dus een dierlijk product. Levertraan is een aanvulling op een tekort aan vitamine A en D, want die twee vitaminen zitten in de olie. Ook zitten er omega 3-vetzuren in levertraan. Het voordeel van onze capsules met levertraan: je proeft de gezonde olie niet, maar het zit er wel in.

Levertraan is goed voor ogen, hart en bloedvaten

Levertraan is goed voor de ogen door de vitamine A en goed voor hart en bloedvaten door de omega 3. Vroeger werd levertraan vooral gebruikt in de winter, omdat de zon dan minder schijnt en we minder blootstaan aan vitamine D. Vitamine A en D zit tegenwoordig ook in margarine, waardoor de consumptie van levertraan anno nu een stuk minder is. Omega 3 zit, naast levertraan, ook in bladgroenten en noten. Een van de vetzuren in omega 3 is ‘docasahexaeenzuur’. Een moeilijke naam, maar dit zuur verbetert de werking van de hersenen. De bestanddelen van levertraan blijken ook een goede uitwerking te hebben op acne, menstruatieklachten en maagzweren. In de plantaardige capsules met levertraan zitten geen gluten en lactoses.

Kiezen voor niet-gedeodoriseerde levertraan

Voor levertraan is het verstandig om te kiezen voor een niet-gedeodoriseerde variant. ‘Niet-gedeodoriseerd’ betekent in dit geval: niet ontdaan van kleur en smaak. In de gedeodoriseerde variant zijn de voedingsmineralen vervangen door bodemmineralen, ook wel ‘synthetische vitaminen’ genoemd, terwijl wij juist de voedingsstoffen nodig hebben. Uiteraard zit in uw capsule van Healthcaps de niet- gedeodoriseerde levertraan, waardoor u alle noodzakelijke bestanddelen binnenkrijgt. U proeft geen nadrukkelijke vissmaak, omdat er tegenwoordig een neutrale variant is, maar ook omdat levertraan maar een van de vele ingrediënten in onze capsules is.

Misverstand opgehelderd: levertraan is geen visolie

Een wijdverbreid misverstand is dat levertraan visolie is. Dat klopt niet. Levertraan wordt uit de lever van de kabeljauw en kabeljauwachtige vissen geperst of gestoomd, terwijl visolie uit vissen wordt geperst. Een ander groot verschil is dat er in visolie alleen omega 3-vetzuren zitten. Een keuze voor een capsule met levertraan betekent dat u meer vitaminen binnenkrijgt dan met een visolie-capsule. In beide gevallen kunt u tegenwoordig de lepel, van vroeger, in de la laten liggen.