Het gebruik van synthetische vitaminen heeft de laatste jaren een enorme vlucht genomen. Of het nu is vanwege een druk leven of verkeerde of ongezonde voeding, feit is dat veel mensen onvoldoende vitaminen langs ‘natuurlijke’ weg binnenkrijgen. De pharmaceutische industrie heeft daar slim op ingehaakt en overspoelt de markt met duizend en één vitaminesupplementen. Maar hoe goed of slecht zijn deze nu eigenlijk?

 

Supplementen bevatten meer dan alleen vitaminen

Eet je te weinig verse groenten en of fruit, dan is het raadzaam om je dieet aan te vullen met extra vitaminen en mineralen. En niets is gemakkelijker dan een vitaminesupplement halen bij de drogist. Maar let op: in veel synthetische supplementen zit meer dan alleen vitaminen.

 

Vaak bevatten de supplementen kleurstoffen om ze er aantrekkelijker uit te laten zien. Hoewel deze kleurstoffen zijn goedgekeurd door onder andere de Amerikaanse FDA, zijn er toch vraagtekens te zetten bij de onschuldigheid ervan. Een voorbeeld hiervan is Rood #40, wat geassocieerd wordt met hyperactiviteit. Niet voor niets vereisen Europese wetten dat de producenten van dit soort supplementen ze voorzien van een waarschuwing.

 

Een ander toevoeging of ‘filler’ in veel supplementen zijn zgn. transvetten zoals soja olie. Het is genoegzaam bekend dat transvetten zorgen voor een stijging van LDL ofwel ‘slecht’ cholesterol. Consumptie hiervan verhoogt dus het risico op hart- en vaatziekten.

 

Er zijn nog diverse andere gevaarlijke stoffen die vaak in de supplementen voorkomen. Zo bevatten visolie capsules niet zelden PCB’s, omdat die worden opgenomen in het vet van vissen. Talkpoeder (ja, je leest het goed) wordt vaak gebruikt om voeding witter te maken en wordt geassocieerd met long- en darmproblemen. En voor titamnium dioxide geldt hetzelfde: een kleurstof die problemen met darmen, nieren en het immuunsysteem kan veroorzaken.

 

Risico’s van te hoge doses vitaminen

Een heel ander probleem is dat synthetische vitaminen vaak zeer hoge doses vitaminen bevatten. Er is bijvoorbeeld onderzoekgedaan naar de risico’ van de inname van te veel vitamine C. Extreem hoge doses vitamine C kunnen tot spijsverteringsproblemen leiden. Sommige mensen kunnen ook te kampen krijgen met een te hoog ijzergehalte of nierstenen.

 

Ook van een overmatige consumptie van vitamine B6 is bekend dat het tot nare verschijnselen kan leiden. Niet zelden bevatten supplementen een zeer hoge dosis B6. Volgens het Bijwerkingen Centrum Larebkan dit leiden tot neuropathie. Deze aandoening kan gevoelloosheid, tintelingen of ernstige zenuwpijn in handen en voeten veroorzaken.

 

Van vitamine D is bekend dat veel mensen er te weinig van hebben, door tekort aan zonlicht en te lage consumptie van vette vis. Maar een te hoge dosis vitamine D kan leiden tot buikpijn, obstipatie, diarree en zelfs nierfalen.

 

Verstandig omgaan met vitaminen

Natuurlijk kun je het beste een gezond en uitgebalanceerd dieet volgen waarin voldoende fruit en groenten zijn opgenomen. Lukt dit niet en krijg je te weinig vitaminen via je dagelijks voedsel binnen, wees dan voorzichtig met de inname van supplementen. Het veiligst is om volledig natuurlijke supplementen te gebruiken zoals Healthcaps. Dan weet je zeker dat er geen nare toevoegingen in zitten. En let ook op dat je de inname van vitaminen niet overdrijft. Het Vitamine Informatie Bureau heeft een helder overzichtvan wat je dagelijks nodig hebt.

Beoordeling